WYNIKI KONKURSU „JEDNA PLANETA”
Do Konkursu przystąpiło 1111 Szkół. Dziękujemy wszystkim za udział i zaangażowanie.
Zwycięzcy Konkursu Jedna Planeta:
I miejsce
Szkoła Podstawowa im. Św. Edyty Stein Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców (woj. śląskie)
II miejsce
Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące im. dr Wandy Błeńskiej (woj. pomorskie)
III miejsce
I Liceum Ogólnokształcące w Nowej Sarzynie (woj. podkarpackie)
Najlepszą sprawdzalność prognoz pogody, a tym samym tytuł Meteorologa Przyszłości i Ambasadora IMGW-PIB uzyskali:
I miejsce
Oskar Wręczycki
Szkoła Podstawowa im. Św. Edyty Stein Katolickiego Stowarzyszenia WychowawcówII miejsce
Klaudia Pisarska
Szkoła Podstawowa im. Św. Edyty Stein Katolickiego Stowarzyszenia WychowawcówIII miejsce
Anna Postrach
Szkoła Podstawowa im. Św. Edyty Stein Katolickiego Stowarzyszenia WychowawcówIV miejsce
Hanna Latosi
Szkoła Podstawowa im. Św. Edyty Stein Katolickiego Stowarzyszenia WychowawcówV miejsce
Mateusz Rogowski
Szkoła Podstawowa w RadziłowieZa wysoką sprawdzalność prognoz Jury Konkursu postanowiło przyznać dodatkowe wyróżnienia.
Lista wyróżnionych Uczniów:
JULIA SZEWCZYK
Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące im. dr Wandy Błeńskiej
TOMASZ ZEBZDA
I Liceum Ogólnokształcące w Nowej Sarzynie
PIOTR KASZUBSKI
Szkoła Podstawowa im. Księstwa Gniewkowskiego w Murzynnie
JAKUB TRUCHAN
Liceum Ogólnokształcące w Zakliczynie
DAWID WAJDA
Publiczna Szkoła Podstawowa im. sierż. AK Siwaka „Waligóry” w Buchcicach
ALEKSANDRA WIRTEK
Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Twardowskiego w Człekówce
MAGDALENA KUROWICKA
Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Armii Krajowej w Niecieczy
Wszystkim Uczniom i Nauczycielom dziękujemy za udział w Konkursie.
Pobierz wyniki III Etapu Konkursu:
Pobierz wyniki II Etapu Konkursu:
Jedna Planeta to ogólnopolski konkurs IMGW-PIB
Pomiar temperatury powietrza
Na tradycyjnych stacjach synoptycznych na całym świecie pomiaru temperatury powietrza dokonuje się na ustalonej wysokości, najczęściej 2 m nad gruntem, a termometr znajduje się w specjalnej, pomalowanej na biało, przewiewnej klatce meteorologicznej. To bardzo ważne, aby termometr był osłonięty przed bezpośrednim promieniowaniem słonecznym. Celem takiego zabiegu jest zapewnienie porównywalnych i prawidłowych warunków pomiaru temperatury powietrza.
Nasze domowe, zaokienne termometry siłą rzeczy nie spełniają powyższych standardów. Większość z nas mierzy temperaturę w warunkach, które nie pozwalają na uzyskanie miarodajnego, porównywalnego odczytu. Nasze termometry na ogół pokazują zawyżoną temperaturę, szczególnie jeśli znajdują się w pełnym Słońcu. Ale również w zimowy, pochmurny dzień temperatura odczytana na naszym termometrze może być nieco wyższa niż w rzeczywistości. Dzieje się tak, ponieważ nasze budynki, gównie okna nie są szczelne, „ogrzewają” więc powietrze w bezpośredniej bliskości.
Na potrzeby Konkursu możecie podawać w raportach pogodowych temperaturę, jaką pokazują Wasze domowe lub szkolne, zaokienne termometry. Możecie również podawać aktualną temperaturę, jaką dla Waszej lokalizacji pokazuje aplikacja Meteo IMGW „Prognoza dla Polski”. Bez względu na to, jaką metodę danego dnia wybierzecie, warto jest przyglądać się tym dwóm wartościom i je porównywać.
Temperaturę w raportach podajcie w pełnych stopniach Celsjusza. Należy ją zaokrąglić arytmetycznie, przy czym wartości +0,5°C zaokrąglamy w górę, a -0,5°C w dół, tj. w stronę niższej wartości (większego mrozu).
Przykłady:
15,5°C zaokrąglimy do 16°C
-4,5°C zaokrąglimy do -5°C
Aplikacja Meteo IMGW „Prognoza dla Polski” podaje już wartości zaokrąglone do pełnych stopni.
Jeśli chcesz dowiedzieć się nieco więcej o temperaturze, kliknij w poniższy link:
LEKCJA POGODY Z IMGW-PIB: O temperaturze, ciśnieniu i wietrze
Ocena wielkości zachmurzenia na potrzeby Konkursu „Jedna Planeta”
Wielkość zachmurzenia to stopień pokrycia nieba przez wszystkie chmury widoczne na nieboskłonie w chwili obserwacji. W meteorologii wielkość zachmurzenia podaje się w tzw. oktantach, czyli częściach ósmych i opisuje od 0 do 8, gdzie 0 – oznacza brak zachmurzenia (0/8), 8 – zachmurzenie całkowite (8/8).
Aby ocenić wielkość zachmurzenia, w wyobraźni dzielimy niebo na osiem równych pól, a następnie wszystkie widoczne chmury zbieramy w jedno miejsce, czyli komasujemy (oczywiście nadal w wyobraźni). W kolejnym kroku szacujemy, ile części ósmych nieba nam te chmury zajęły. Jeżeli jest to mniej więcej pół nieba, to mamy 4/8 zachmurzenia, jeśli więcej niż pół, ale jeszcze nie całe niebo, to mamy zachmurzenie np. 6/8 itd. Jak się domyślacie, szacownie wielkości zachmurzenia wymaga pewnej wprawy.
Na potrzeby Konkursu przyjęliśmy bardzo uproszczoną, opisową skalę wielkości zachmurzenia. Klucz jest następujący:
-
bezchmurnie – brak chmur na niebie, ewentualnie pojedyncze małe obłoczki; smug kondensacyjnych* nie bierzemy pod uwagę, czyli nie wliczamy ich do ogólnej wielkości zachmurzenia (0/8)
-
zachmurzenie małe – mniej niż połowa nieba pokryta jest chmurami, mało chmur na niebie (1-3/8)
-
zachmurzenie częściowe – połowę lub więcej nieba pokrywają chmury, ale nadal są na nim miejsca wolne od chmur (4-6/8)
-
pochmurno – całe niebo pokryte chmurami, możliwe lokalne, niewielkie prześwity w zachmurzeniu (7-8/8)
*smugi kondensacyjne – chmury w postaci długich linii, powstające za samolotem odrzutowym
Więcej informacji dla zainteresowanych tematem chmur:
LEKCJA POGODY Z IMGW-PIB: Z głową w chmurach
Przewodnik po rozpoznawaniu chmur
ZJAWISKA METEOROLOGICZNE wybrane do raportowania w Konkursie „Jedna Planeta”
-
deszcz – opad kropel wody o średnicy większej od 0,5 mm; wskazówka praktyczna – nawet przy słabym deszczu obserwujemy, jak krople uderzają w taflę wody, np. kałuży;
-
mżawka – opad kropel wody o średnicy mniejszej od 0,5 mm; wskazówka praktyczna – padających kropel mżawki nie zauważymy na kałużach, odczujemy je za to na odsłoniętych częściach ciała, np. na twarzy, a nasza odzież z każdą minutą przebywania na mżawce będzie się robiła coraz bardziej wilgotna, a nawet mokra;
-
deszcz ze śniegiem – występujący jednocześnie opad deszczu i śniegu; w zależności od masy powietrza i sytuacji synoptycznej w takim mieszanym opadzie raz mogą przeważać płatki śniegu, raz krople deszczu; niezależnie od tego, który rodzaj opadu w danej chwili przeważa, raportujemy go jako jedno zjawisko, tj. deszcz ze śniegiem;
-
śnieg – opad kryształków lodu w kształcie pojedynczych gwiazdek lub zlepionych w płatki;
-
krupa śnieżna – opad białych, nieprzezroczystych, matowych ziaren lodu o średnicy 2-5 mm; krupa wyglądem przypomina kulki styropianu (ale jest od nich cięższa) i to odróżnia ją od płatków śniegu; od gradu różni się tym, że jej ziarna są białe i nieprzezroczyste; krupa uderzając o powierzchnię odbija się w różnych kierunkach;
-
burza – gwałtowne zjawisko atmosferyczne charakteryzujące się przede wszystkim wyładowaniami elektrycznymi w atmosferze (obserwowane w postaci błyskawic i grzmotów); wyładowaniom mogą towarzyszyć bardzo silne porywy wiatru, ulewny deszcz, śnieg (mówimy wtedy o burzy śnieżnej), grad, trąba powietrzna – są to tak zwane zjawiska towarzyszące; wskazówka praktyczna – jeżeli widzicie błyskawice lub słyszycie grzmoty, nawet odległe, w raportach zawsze przesyłacie informację o burzy; a gdy jednocześnie pada i grzmi w raporcie pogodowym również wybieracie burzę;
-
mgła – zawiesina bardzo małych kropelek wody powodująca spadek widzialności poziomej poniżej 1 km. Niedoświadczony obserwator, który nie ma punktów odniesienia w terenie, tzw. reperów, może pomylić mgłę z silnym zamgleniem (silne zamglenie powoduje ograniczenie widzialności od 1 do 3 km). Na potrzeby Konkursu pomylenie tych dwóch zjawisk nie będzie błędem. Warto jednak wyznaczyć w najbliższym otoczeniu punkty oddalone od nas w przybliżeniu o 1 km i dzięki temu „nauczyć” nasze oko właściwie rozpoznawać mgłę.
W przypadku braku zjawisk w chwili wysyłania raportu należy wybrać ikonę „brak zjawisk”.
Może się zdarzyć, że w momencie występowania jakiegoś zjawiska akurat piszecie kartkówkę i z oczywistych względów nie możecie w tym czasie wysłać raportu. Dlatego w raportach pogodowych możecie zgłaszać zjawiska, które nie występują w chwili sporządzania raportu, ale były przez Was obserwowane wcześniej (do 30 minut wstecz).
Specyficznym i bardzo niebezpiecznym rodzajem opadu jest opad deszczu lub mżawki, który po zetknięciu z silnie wychłodzoną powierzchnią zamarza. To tak zwany opad marznący. Powoduje zjawisko nazywane w meteorologii gołoledzią. W konkursowej Aplikacji nie ma ikony pozwalającej raportować opad marznący. Jeśli zaobserwujecie takie zjawisko, wybieracie ikonę „deszcz” lub „mżawka”. Temperatura powietrza podpowie nam, czy istnieje ryzyko gołoledzi w Waszej okolicy.
Więcej o opadach atmosferycznych pod linkiem:
LEKCJA POGODY Z IMGW-PIB: O szyby deszcz dzwoni…
WIATR – skala opracowana na potrzeby Konkursu
Wiatr | m/s | Ląd |
---|---|---|
Słaby | 0 – 4 | Spokój, dym z kominów unosi się pionowo lub ruch powietrza lekko oddziałuje na dym. Brak wiatru lub lekko wyczuwalny na skórze. Liście mogą delikatnie szeleścić. |
Umiarkowany | 5 – 8 | Kurz i papier podnoszą się. Małe gałązki i liście są w stałym ruchu. Większe gałęzie zaczynają się poruszać. |
Silny | 9 i więcej | Małe drzewa zaczynają się kołysać. Im silniejszy wiatr, tym większymi konarami i drzewami porusza; deszcz lub śnieg zaczynają padać poziomo; słychać świst wiatru nad głową. Przy wietrze powyżej 13 m/s dorosły człowiek pod wiatr idzie już z wysiłkiem. |
Poniżej skala, jaką posługują się synoptycy meteorolodzy w IMGW-PIB przy opisywaniu siły wiatru.
Wiatr | m/s | km/h | km/h (przybliżenie) |
---|---|---|---|
Cisza | 0,0 – 0,2 | < 1 | |
Słaby | 0,3 – 4,9 | 1,1 – 17,9 | 5 – 15 |
Umiarkowany | 5,0 – 7,9 | 18,0 –28,7 | 20 – 25 |
Dość silny | 8,0 – 10,9 | 28,8 – 39,5 | 30 – 35 |
Silny | 11,0 – 13,9 | 39,6 – 50,3 | 40 – 50 |
Bardzo silny | 14,0 – 19,9 | 50,4 – 71,9 | 55 – 70 |
Wichura | 20,0 – 31,9 | 72,0 – 115,1 | 75 – 110 |
Huragan | ≥ 32 | ≥ 115,2 | ≥ 115 |
Zgodnie z wytycznymi WMO prędkość wiatru na stacjach synoptycznych powinna być mierzona na wysokości 10 m nad powierzchnią otwartego terenu. Ze względu na warunki lokalne nie zawsze udaje się spełnić ten warunek i zdarza się, że pomiar wiatru dokonywany jest na większej wysokości. Tak jest np. na stacji w Helu, gdzie wiatromierz został uniesiony ponad korony drzew, tj. na wysokość 29,3 m nad ziemię.
WAŻNEW meteorologii poprzez kierunek wiatru rozumiemy kierunek, z którego wiatr wieje (np.: określenie wiatr północno-wschodni oznacza wiatr wiejący z północnego wschodu).
Lista miejscowości (stacji synoptycznych), dla których można opracowywać prognozy pogody w III etapie Konkursu. Każda Szkoła wybiera jedną, dowolną miejscowość.
numer WMO | Nazwa stacji | województwo | długość geograficzna | szerokość geograficzna |
---|---|---|---|---|
12100 | Kołobrzeg | zachodniopomorskie | 15,58 | 54,18 |
12105 | Koszalin | zachodniopomorskie | 16,15 | 54,2 |
12115 | Ustka | pomorskie | 16,87 | 54,58 |
12120 | Łeba | pomorskie | 17,53 | 54,75 |
12125 | Lębork | pomorskie | 17,75 | 54,55 |
12135 | Hel | pomorskie | 18,82 | 54,6 |
12155 | Gdańsk | pomorskie | 18,9 | 54,25 |
12160 | Elbląg | warmińsko-mazurskie | 19,43 | 54,17 |
12185 | Kętrzyn | warmińsko-mazurskie | 21,37 | 54,07 |
12195 | Suwałki | podlaskie | 22,95 | 54,13 |
12200 | Świnoujście | zachodniopomorskie | 14,23 | 53,92 |
12205 | Szczecin | zachodniopomorskie | 14,62 | 53,4 |
12210 | Resko | zachodniopomorskie | 15,42 | 53,77 |
12230 | Piła | wielkopolskie | 16,75 | 53,13 |
12235 | Chojnice | pomorskie | 17,55 | 53,7 |
12250 | Toruń | kujawsko – pomorskie | 18,6 | 53,05 |
12270 | Mława | mazowieckie | 20,35 | 53,1 |
12272 | Olsztyn | warmińsko-mazurskie | 20,42 | 53,77 |
12280 | Mikołajki | warmińsko-mazurskie | 21,58 | 53,78 |
12295 | Białystok | podlaskie | 23,17 | 53,1 |
12300 | Gorzów | lubuskie | 15,28 | 52,75 |
12310 | Słubice | lubuskie | 14,6 | 52,35 |
12330 | Poznań | wielkopolskie | 16,83 | 52,42 |
12360 | Płock | mazowieckie | 19,73 | 52,58 |
12375 | Warszawa | mazowieckie | 20,97 | 52,28 |
12385 | Siedlce | mazowieckie | 22,27 | 52,18 |
12399 | Terespol | lubelskie | 23,62 | 52,07 |
12400 | Zielona Góra | lubuskie | 15,53 | 51,93 |
12415 | Legnica | dolnośląskie | 16,2 | 51,2 |
12418 | Leszno | wielkopolskie | 16,53 | 51,83 |
12424 | Wrocław | dolnośląskie | 16,88 | 51,1 |
12435 | Kalisz | wielkopolskie | 18,08 | 51,73 |
12455 | Wieluń | łódzkie | 18,57 | 51,22 |
12465 | Łódź | łódzkie | 19,4 | 51,73 |
12469 | Sulejów | łódzkie | 19,87 | 51,35 |
12488 | Kozienice | mazowieckie | 21,25 | 51,7 |
12495 | Lublin | lubelskie | 22,4 | 51,22 |
12497 | Włodawa | lubelskie | 23,53 | 51,55 |
12500 | Jelenia Góra | dolnośląskie | 15,8 | 50,9 |
12520 | Kłodzko | dolnośląskie | 16,62 | 50,43 |
12530 | Opole | opolskie | 17,97 | 50,67 |
12540 | Racibórz | śląskie | 18,2 | 50,05 |
12550 | Częstochowa | śląskie | 19,1 | 50,82 |
12560 | Katowice | śląskie | 19,03 | 50,23 |
12566 | Kraków | małopolskie | 19,8 | 50,08 |
12570 | Kielce | świętokrzyskie | 20,7 | 50,82 |
12575 | Leszno | wielkopolskie | 16,53 | 51,83 |
12418 | Tarnów | małopolskie | 20,98 | 50,03 |
12580 | Rzeszów | podkarpackie | 22,05 | 50,1 |
12585 | Sandomierz | świętokrzyskie | 21,72 | 50,7 |
12595 | Zamość | lubelskie | 23,25 | 50,7 |
12600 | Bielsko Biała | śląskie | 19 | 49,8 |
12625 | Zakopane | małopolskie | 19,95 | 49,3 |
12660 | Nowy Sącz | małopolskie | 20,7 | 49,62 |
12670 | Krosno | podkarpackie | 21,75 | 49,7 |
12690 | Lesko | podkarpackie | 22,33 | 49,47 |
http://aplikacjameteo.imgw.pl/.
https://meteo.imgw.pl/jednaplaneta.
Do III etapu Konkursu przeszło 20 Szkół. Lista tych placówek dostępna jest na stronie Konkursu. O przejściu do kolejnego etapu każda Szkoła została poinformowana drogą mailową.
Każda ze Szkół zakwalifikowanych do III etapu wyznacza po 5 Uczniów, którzy w okresie od 16 maja do 10 czerwca (z wyjątkiem sobót i niedziel) będą opracowywać i wysyłać prognozę pogody dla wybranej przez Szkołę miejscowości.
W trzecim etapie Konkursu Uczeń posługuje się w Aplikacji swoim indywidualnym kodem (tzw. TOKEN). Tokeny zostaną przyznane wyłącznie 5-ciu wybranym Uczniom reprezentującym Szkołę w III etapie. Aby zalogować się w Aplikacji do III etapu, Uczeń musi podać kod RSPO Szkoły oraz indywidualny kod (token).
Do 13.05 Szkoły otrzymają od Organizatora Konkursu listę 5 tokenów przypisanych do każdego z 5-ciu wskazanych Uczniów. Szkoła (opiekun Konkursu) przekazuje tokeny Uczniom.
W trzecim etapie Konkursu Uczeń posługuje się w Aplikacji swoim indywidualnym kodem (tzw. TOKEN). Tokeny zostaną przyznane wyłącznie 5-ciu wybranym Uczniom reprezentującym Szkołę w III etapie.
Do 13.05 Szkoły otrzymają od Organizatora Konkursu listę 5 tokenów przypisanych do każdego z 5-ciu wskazanych Uczniów. Szkoła przekazuje tokeny Uczniom.
Szkoła wybiera jedną, dowolną miejscowość z listy załączonej w mailu od Organizatora oraz dostępnej na stronie Konkursu w zakładce: LISTA MIEJSCOWOŚCI. Może to być miejscowość leżąca nawet w innym województwie niż dana placówka. Dla tej miejscowości, a dokładnie na dany punkt, wybrani Uczniowie będą przygotowywać prognozy.
Miejscowości umieszczone na liście, to lokalizacje, w których IMGW-PIB całodobowo prowadzi pomiary oraz obserwacje meteorologiczne. Są to tzw. stacje synoptyczne. Tylko dla tych lokalizacji będzie można przeprowadzić jednoznaczną, niebudzącą zastrzeżeń weryfikację prognoz.
Dla ułatwienia, na stronie, oprócz listy miejscowości, znajduje się również mapa z naniesionymi lokalizacjami, dla których można wykonywać prognozy.
O tym, jakie zasady obowiązują przy opracowywaniu prognoz mówi Regulamin Konkursu w rozdziale dotyczącym Etapu 3, w pkt. 5-7.
Opracowanie prognozy pogody polega na przygotowaniu:- prognozy na najbliższą noc (z ważnością od godziny 20:00 do godziny 8:00);
- prognozy na kolejny dzień (z ważnością od godziny 8:00 do godziny 20:00).
- temperaturę minimalną (w pełnych stopniach Celsjusza),
- opad (będzie/nie będzie padać); rodzaj opadu nie ma znaczenia – może to być deszcz, mżawka, krupa śnieżna itd.
- temperaturę maksymalną (w pełnych stopniach Celsjusza),
- opad (będzie/nie będzie padać); rodzaj opadu nie ma znaczenia – może to być deszcz, mżawka, krupa śnieżna itd.
Prognozę pogody na te dwa okresy należy wysłać najpóźniej do godziny 18:00 bieżącego dnia. Aplikacja pozwala poprawić wprowadzoną wcześniej prognozę w dowolnym momencie przed godz. 18:00 bieżącego dnia.
Szczegóły dotyczące liczenia sprawdzalności prognoz zostały opisane w Regulaminie Konkursu w rozdziale dotyczącym Etapu 3, w pkt. 9 – 11.
Podstawą policzenia sprawdzalności będą dane pomiarowe ze stacji synoptycznej położonej w miejscowości, dla której robiono prognozy pogody.
Kryteria oceny:
- prognoza temperatury sprawdzana jest z dokładnością +/- 0,5°C; za sprawdzoną uznaje się temperaturę wyższą lub niższą maksymalnie o 0,5°C od temperatury minimalnej (dla nocy) i maksymalnej (dla dnia) zanotowanej na stacji synoptycznej;
- prognoza wystąpienia opadów uznana jest za sprawdzoną w przypadkach, gdy:
- prognozowany był opad i opad wystąpił na stacji synoptycznej,
- prognozowano brak opadów i opadów na stacji synoptycznej nie notowano;
- prognoza wystąpienia opadów uznana jest za niesprawdzoną w przypadkach, gdy:
- prognozowano, że opad wystąpi, a nie wystąpił, tj. nie był notowany na stacji synoptycznej,
- prognozowano brak opadów, a opady na stacji synoptycznej zanotowano.
Android 5.0 lub nowszych oraz iOS14 lub nowszych.
Regulamin Konkursu „Jedna Planeta”
§ 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Organizatorem konkursu Jedna Planeta (dalej „Konkurs”) jest Instytut Meteorologii i Gospodarki
Wodnej – Państwowy
Instytut Badawczy z siedzibą w Warszawie (kod pocztowy: 01-673), ul. Podleśna
61, wpisany do rejestru przedsiębiorców
Krajowego Rejestru Sądowego przez Sąd Rejonowy dla m. st.
Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego
Rejestru Sądowego pod numerem
0000062756, NIP: 525-000-88-09, REGON: 000080507 (dalej „Organizator” lub „IMGW-PIB”).
2. Konkurs
prowadzony jest zgodnie z postanowieniami niniejszego regulaminu (dalej „Regulamin”). Regulamin
jest
ogólnodostępny i można zapoznać się z nim na stronie www.imgw.pl oraz stronie dedykowanej
Konkursowi
https://meteo.imgw.pl/jednaplaneta.
3. Udział w Konkursie jest dobrowolny i
bezpłatny.
§ 2.
PRZEDMIOT KONKURSU
Przedmiotem Konkursu są zagadnienia z zakresu meteorologii i wiedzy o pogodzie.
§ 3.
CEL KONKURSU
Celem Konkursu jest rozwinięcie u młodych ludzi umiejętności bardzo ważnych w dobie zmian klimatu,
tj. obserwowania
pogody, rozumienia zjawisk oraz prognoz meteorologicznych.
§ 4.
UCZESTNICY KONKURSU
1. W Konkursie mogą wziąć udział szkoły publiczne oraz niepubliczne.
2. Konkurs adresowany jest do szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących oraz techników, w tym szkół artystycznych, z wyłączeniem szkół dla dorosłych (dalej „Szkoła”), a uczniowie tych Szkół biorący udział w Konkursie zwani są dalej „Uczniami”.
3. W Etapie 2 Konkursu raporty pogodowe na rzecz danej Szkoły mogą wysyłać również osoby nie będące Uczniami tej Szkoły, np. członkowie rodzin czy
znajomi Uczniów. Takie raporty pogodowe zwiększą liczbę raportów wysyłanych na rzecz
danej Szkoły.
4. W Etapie 3 Konkursu nie mogą brać udziału Uczniowie będący dziećmi pracowników Organizatora.
5. Uczniowie oraz osoby, o których mowa w ust. 3, zwani są dalej
„Uczestnikami”.
6. Zgłoszenie Szkoły do Konkursu oraz udział Uczestnika w Konkursie są
równoznaczne z akceptacją postanowień Regulaminu zarówno przez upoważnionego przedstawiciela
Szkoły jak i pełnoletniego Uczestnika albo przez opiekuna prawnego niepełnoletniego
Uczestnika.
7. Przebieg Konkursu i jego zgodność z Regulaminem nadzoruje jury Konkursu (dalej
„Komisja IMGW-PIB”), składające się z 5 członków powołanych przez Dyrektora IMGW-PIB.
§ 5.
CZAS TRWANIA KONKURSU
Konkurs rozpocznie się 28 lutego 2022 roku i zakończy 21 czerwca 2022 roku.
§ 6.
OPIS I ZASADY KONKURSU
1. Konkurs odbędzie się w formule online przy użyciu aplikacji mobilnej „Meteo IMGW Prognoza dla
Polski” (dalej
„Aplikacja”). Darmową Aplikację należy pobrać w sklepie z aplikacjami na
urządzenia mobilne w systemach iOS lub Android:
1) Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.imgw.meteo&gl=PL
2) iOS:
https://apps.apple.com/pl/app/meteo-imgw-prognoza-dla-polski/id1530352176?l=pl
2. Konkurs składa
się z 3 etapów:
1) Etap 1: od 28 lutego do 3 kwietnia 2022 r. – zgłoszenie przez Szkoły udziału w
Konkursie,
2) Etap 2: od 4 do 29 kwietnia 2022 r. – obserwacje pogody,
3) Etap 3: od 16
maja do 10 czerwca 2022 r. – prognozowanie pogody.
3. Lista zwycięzców ogłoszona zostanie 21
czerwca 2022 r.
Etap 1
1. O rozpoczęciu Etapu 1 Konkursu Szkoły zostają
poinformowane drogą mailową z adresu: konkurs@imgw.pl.
2. W dniu rozpoczęcia Etapu 1, tj. 28 lutego 2022 r., do Szkół zostanie wysłane drogą mailową na adres e-mail widniejący w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych lub inny ustalony przez Organizatora, zaproszenie do udziału w Konkursie. Do wiadomości dołączony będzie unikalny link do jednorazowego formularza, za pomocą którego Szkoła rejestruje swój udział w Konkursie. Na tym etapie Szkoła ma prawo podać aktualną liczbę uczniów. Jeżeli tego nie zrobi, podstawą do wyłonienia Szkół przechodzących do Etapu 3 będzie liczba uczniów widniejąca w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych na stronie www.rspo.gov.pl na dzień 14.02.2022 r.
3. Zaproszenie, o którym mowa w ust. 2 nie zostanie wysłane do Szkół, których liczba uczniów widniejąca w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych na dzień 28 lutego 2022 r. wynosi 0 lub nie jest podana.
4. Szkoły w ramach Konkursu będą identyfikowane po własnym numerze ewidencyjnym z Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych (dalej „numer ewidencyjny RSPO”).
5. Numer ewidencyjny RSPO jest przypisany do jednej Szkoły i nie ma limitu korzystających z niego Uczestników.
Etap 2
1. Etap 2 Konkursu
rozpoczyna się 4 kwietnia 2022 roku, kiedy w zakładce „Konkurs” w Aplikacji aktywowana jest
część
zadaniowa.
2. Aby rozpocząć Etap 2 Konkursu, Uczestnik wpisuje numer ewidencyjny RSPO
dla danej Szkoły.
3. Etap 2 Konkursu polega na obserwowaniu pogody w bieżącej lokalizacji
Uczestnika i zgłaszaniu obserwacji wybranych
elementów meteorologicznych (tzw. raporty pogodowe)
za pomocą Aplikacji.
4. Uczestnik może wysłać maksymalnie jeden raport pogodowy na dobę, przy
czym doba liczona jest od godziny 07:00
bieżącego dnia do godziny 06:59 dnia następnego.
5.
Uczestnicy za pośrednictwem Aplikacji podają informację o:
1) aktualnym zachmurzeniu:
bezchmurnie, zachmurzenie małe, zachmurzenie częściowe, pochmurno;
2) zjawiskach
meteorologicznych występujących w czasie obserwacji lub do 30 min. przed obserwacją: deszcz, deszcz
ze
śniegiem, śnieg, krupa śnieżna, mżawka, burza, mgła, brak zjawisk;
3) aktualnej
temperaturze powietrza w pełnych stopniach Celsjusza (°C);
4) kierunku wiatru według 8-stopniowej
róży wiatrów, tj.: wiatr z północy, wiatr z północnego wschodu, wiatr ze wschodu,
wiatr z
południowego wschodu, wiatr z południa, wiatr z południowego zachodu, wiatr z zachodu, wiatr z
północnego
zachodu; a w przypadku braku możliwości ustalenia kierunku wiatru wybór opcji:
„kierunek niemożliwy do ustalenia”;
5) sile wiatru: słaby, umiarkowany, silny.
6. Etap 2
Konkursu zakończy się 29 kwietnia 2022 roku o godzinie 18.00.
7. 4 maja 2022 roku ogłoszona
zostanie lista 20 Szkół – zwycięzców Etapu 2 Konkursu.
8. Kryterium wyboru 20 Szkół, które
zostaną zakwalifikowane do Etapu 3 Konkursu:
1) zakwalifikowanych zostaje 20 Szkół o najwyższym
stosunku liczby wysłanych przez Uczestników z danej Szkoły raportów
pogodowych do liczby uczniów
danej Szkoły;
2) stosunek (R) wyliczany jest wg wzoru: R = liczba raportów pogodowych wysłana
przez Uczestników/liczba uczniów danej
Szkoły i podawany z dokładnością do 0,001.
9. W
przypadku gdy stosunek R wyłoni do następnego etapu więcej niż 20 Szkół, wobec ostatnich Szkół na
liście z tym
samym wynikiem zostanie zastosowana formuła sprawdzająca systematyczność przesyłania
raportów pogodowych w postaci: suma
liczby przesłanych raportów pogodowych przez Uczestników z
danej Szkoły z każdego kolejnego dnia podzielonych przez
liczbę uczniów danej Szkoły (tzw.
współczynnik systematyczności S).
1) dla każdej z tych Szkół policzony zostanie współczynnik S z
ostatniego dnia trwania Etapu 2 Konkursu;
2) Szkoła z najniższym współczynnikiem S zostanie
odrzucona i jeśli okaże się, że nadal zostaje więcej niż 20 Szkół, to
do współczynnika S dodany
zostanie współczynnik S wyliczony dla przedostatniego dnia trwania Etapu 2. Proces ten
będzie
powtarzany z kolejnymi współczynnikami S wyliczonymi dla kolejnego poprzedniego dnia
trwania Etapu 2 aż do wyłonienia 20
Szkół;
3) współczynnik S dla każdego dnia będzie liczony
ze wzoru:
S = liczba wysłanych raportów pogodowych danego dnia przez Uczestników z danej
Szkołę/liczba uczniów danej Szkoły i
podawany z dokładnością do 0,001.
10. Szkoły zostaną
powiadomione o zakwalifikowaniu do Etapu 3 Konkursu pocztą elektroniczną (email), a lista
Szkół
zostanie opublikowana na stronie Konkursu https://meteo.imgw.pl/jednaplaneta oraz w
kanałach Social Media IMGW-PIB.
11. W przypadku gdy Szkoła zrezygnuje z dalszego uczestnictwa w
Konkursie, do następnego etapu przechodzi Szkoła z
kolejnego miejsca na liście.
Etap
3
1. Każda z wybranych do Etapu 3 Konkursu Szkół wyznacza 5 Uczniów, którzy w okresie
od 16 maja do 10 czerwca 2022 roku
będą każdego dnia (z wyjątkiem sobót i niedziel) opracowywać i
przesyłać poprzez Aplikację prognozę pogody.
2. Szkoła otrzymuje od Organizatora pulę 5
unikalnych kodów i przyznaje po jednym każdemu z 5-ciu Uczniów wyznaczonych
do tego etapu
Konkursu. Oznacza to, że w Etapie 3 Uczeń posługuje się w Aplikacji swoim indywidualnym kodem.
3.
Instrukcja opracowania prognozy pogody zostanie udostępniona Szkołom zakwalifikowanym do Etapu 3
pocztą elektroniczną
(email) lub opublikowana na stronie Konkursu
https://meteo.imgw.pl/jednaplaneta.
4. Każda Szkoła wybiera jedno miasto, dla którego będzie
opracowywać prognozy pogody. Organizator udostępni listę miast.
Będą to lokalizacje, w których
IMGW-PIB wykonuje obserwacje pogody oraz pomiary elementów meteorologicznych (tzw.
stacje
synoptyczne).
5. Opracowanie prognozy pogody będzie polegało na przygotowaniu:
1)
prognozy na najbliższą noc (z ważnością od godziny 20:00 do godziny 8:00);
2) prognozy na kolejny
dzień (z ważnością od godziny 8:00 do godziny 20:00).
6. Prognozę pogody na okresy, o których
mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 należy wysłać do godziny 18:00 bieżącego dnia.
7. Prognoza pogody
na:
1) noc (ust. 5 pkt 1) będzie obejmować:
a) temperaturę minimalną (w pełnych stopniach
Celsjusza),
b) opad (będzie/nie będzie padać).
2) dzień (ust. 5 pkt 2) będzie obejmować:
a)
temperaturę maksymalną (w pełnych stopniach Celsjusza),
b) opad (będzie/nie będzie padać).
8.
Podstawą do wykonania prognoz pogody są prognozy numeryczne dostępne na stronie meteo.imgw.pl i w
Aplikacji.
9. Oceny sprawdzalności prognoz pogody przygotowanych przez Uczniów w Etapie 3
Konkursu dokona Komisja IMGW-PIB.
Podstawą policzenia sprawdzalności będą dane pomiarowe ze
stacji synoptycznej położonej w miejscowości, dla której
robione były prognozy pogody. Kryteria
oceny:
1) prognoza temperatury sprawdzana jest z dokładnością +/- 0,50C; za sprawdzoną uznaje się
temperaturę wyższą lub niższą
maksymalnie o 0,50C od temperatury minimalnej (dla nocy) i
maksymalnej (dla dnia) zanotowanej na stacji synoptycznej;
2) prognoza wystąpienia opadów uznana
jest za sprawdzoną w przypadkach, gdy:
a) prognozowano opad i opad wystąpił na stacji
synoptycznej,
b) prognozowano brak opadów i opadów na stacji synoptycznej nie notowano;
3)
prognoza wystąpienia opadów uznana jest za niesprawdzoną w przypadkach, gdy:
a) prognozowano, że
opad wystąpi, a nie wystąpił, tj. nie był notowany na stacji synoptycznej,
b) prognozowano brak
opadów, a opady na stacji synoptycznej zanotowano.
10. Liczenie sprawdzalności prognoz pogody
przygotowanych przez Uczniów w Etapie 3 Konkursu zostanie dokonane przez
Komisję IMGW-PIB zgodnie
z poniższymi zasadami:
1) sprawdzalność podawana jest jako procent prognoz poprawnych;
2) dla
każdego prognozowanego elementu, czyli dla temperatury minimalnej, opadu w nocy, temperatury
maksymalnej oraz
opadu w dzień liczony jest stosunek prognoz trafionych do liczby prognoz danego
elementu ogółem. Obliczenia wykonywane
są dla każdego Ucznia osobno;
3) dla każdego Ucznia
wyniki sprawdzalności policzonej dla każdego prognozowanego elementu są sumowane i dzielone
przez
4 – tak zwana sprawdzalność indywidualna;
4) wynik Szkoły to średnia arytmetyczna
wyników indywidualnych 5 reprezentujących ją Uczniów.
11. W przypadku remisu, czyli takich samych
wyników, zwycięzcą zostanie Szkoła lub Uczeń, która/y będzie miał
najmniejszą sumę błędów
liniowych pomiędzy prognozowaną wartością temperatury a rzeczywistą, zmierzoną z dokładnością
do
0,1°C.
12. Etap 3 Konkursu zakończy się w 10 czerwca 2022 roku o godzinie 19.00. Tego dnia
Uczniowie wysyłają ostatni raz
prognozę pogody.
13. Zwycięskie Szkoły zostaną powiadomione
pocztą elektroniczną (email), a lista zostanie opublikowana na stronie
Konkursu
www.imgw.pl/jednaplaneta oraz w kanałach Social Media IMGW-PIB.
§ 7.
NAGRODY
1. W Konkursie nagrodzone zostaną 3 najlepsze Szkoły.
2. Ogłoszenie listy zwycięzców nastąpi 21
czerwca 2022 roku.
3. Nagrodami w Konkursie dla Szkół są nagrody pieniężne w wysokości 50 000 zł
(pięćdziesiąt tysięcy złotych) każda.
4. Komisja IMGW-PIB nagrodzi 5 najlepszych Uczniów tytułem
„Meteorologa Przyszłości i Ambasadora IMGW-PIB” oraz
nagrodami indywidualnymi w postaci pakietów
edukacyjno-reklamowych IMGW-PIB. Będą to Uczniowie z najlepszą
sprawdzalnością indywidualną.
Wartość nagród dla Uczniów będzie nie większa niż 2 000 zł (dwa tysiące złotych) każda.
§ 8.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
1. Administratorem danych osobowych jest Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy
Instytut Badawczy z
siedzibą w Warszawie (01-673), ul. Podleśna 61. Dane kontaktowe Inspektora
Ochrony Danych: iodo@imgw.pl.
2. Dane osobowe są przetwarzane w celu realizacji Konkursu na
podstawie art. 6 ust. 1 lit. b i c rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679
(RODO).
3. Administrator informuje, że w przypadku zwycięstwa w Konkursie dane osobowe zwycięzców
mogą zostać ujawnione na
stronie internetowej lub stronach w mediach społecznościowych IMGW-PIB,
innych wewnętrznych publikatorach IMGW-PIB, a
także w innych środkach masowego przekazu (prasa,
radio, telewizja) w celu promowania informacji o Konkursie. Przed
zbieraniem danych osobowych w
takich celach zwycięzcy otrzymają od Administratora pełną informację na temat
okoliczności
przetwarzania danych w tym celu oraz będą mieć możliwość wyrażenia dobrowolnej zgody
na takie przetwarzanie
(publikację).
4. Dane osobowe nie są przekazywane do organizacji
międzynarodowej czy do państw trzecich.
5. Dane osobowe w celu realizacji Konkursu będą
przechowywane przez okres obowiązywania Konkursu, a po jego upływie
przez okres niezbędny do
wypełnienia obowiązku prawnego Administratora.
6. Dane osobowe można sprostować, usunąć,
ograniczyć przetwarzanie, przenieść, wnieść sprzeciw wobec przetwarzania
danych osobowych. Osoba,
której dane dotyczą ma prawo do dostępu do swoich danych osobowych, prawo do cofnięcia zgody
w
dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie
zgody przed jej
cofnięciem) oraz wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych
Osobowych.
7. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, wynika z przepisów. Na podstawie danych
osobowych nie są podejmowane
zautomatyzowane decyzje, w tym nie stosuje się profilowania.
§ 9.
ŚWIADCZENIE USŁUG DROGĄ ELEKTRONICZNĄ
1. Organizator jest jednocześnie usługodawcą świadczonych drogą elektroniczną usług w rozumieniu
ustawy z dnia 18 lipca
2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2020 r., poz.
344).
2. Regulamin stanowi jednocześnie regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną w
rozumieniu art. 8 ustawy, o której
mowa w ust. 1. Organizator świadczy usługi drogą elektroniczną
zgodnie z Regulaminem.
3. W ramach Konkursu Organizator świadczy nieodpłatnie na rzecz Szkół oraz
Uczestników usługi drogą elektroniczną w
zakresie niezbędnym do realizacji Konkursu.
4. Przez
usługi świadczone drogą elektroniczną na potrzeby Konkursu należy rozumieć takie usługi jak:
1)
zgłoszenie do Konkursu poprzez formularz rejestracyjny;
2) udostępnienie Regulaminu na stronie
internetowej dedykowanej Konkursowi https://meteo.imgw.pl/jednaplaneta;
3) ogłoszenie wyników
Konkursu.
5. Dla współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się Organizator,
Uczestnik musi dysponować sprzętem i
systemem spełniającym następujące wymagania
techniczne:
1) urządzenie z internetową przeglądarką www obsługującą technologię Cookies oraz
Java Script;
2) połączenie z siecią internetową;
3) poprawnie skonfigurowana poczta
elektroniczna;
4) konto w sklepie Google Play lub App Store;
5) smartfon lub tablet z
aktualizowanym systemem operacyjnym Android 5.0 lub nowszym, albo iOS14 lub nowszym.
6.
Organizator zakazuje dostarczania przez Szkołę lub Uczestnika treści o charakterze bezprawnym.
7.
Rozpoczęcie przez Szkołę lub Uczestnika korzystania z usług objętych Regulaminem lub akceptacja
postanowień
Regulaminu jest równoznaczne z zawarciem umowy o świadczenie usług drogą
elektroniczną.
8. Umowa o świadczenie usług drogą elektroniczną rozwiązuje się z chwilą
zakończenia Konkursu lub rezygnacji Szkoły lub
Uczestnika z udziału w Konkursie lub opuszczenia
strony dedykowanej Konkursowi lub zakończenia korzystania z Aplikacji.
9. Organizator zastrzega,
że korzystanie z usług objętych Regulaminem może wiązać się ze standardowym ryzykiem związanym
z
wykorzystaniem sieci Internet i rekomenduje przedsięwzięcie odpowiednich kroków w celu ich
zminimalizowania.
10. Wszelkie reklamacje związane z Konkursem należy zgłaszać pod rygorem
nieważności na piśmie na adres Organizatora
podany w § 1 ust. 1 w terminie 14 dni od dnia
zakończenia Konkursu i wydania nagród.
11. Reklamacja powinna zawierać informację, że dotyczy
Konkursu „Jedna Planeta” oraz dane Szkoły (nazwę, adres, imię i
nazwisko osoby upoważnionej do
reprezentowani Szkoły) lub Uczestnika (imię i nazwisko, adres korespondencyjny albo imię
i
nazwisko Uczestnika oraz imię i nazwisko, adres korespondencyjny opiekuna prawnego Uczestnika – w
przypadku Uczestnika
niepełnoletniego) oraz przyczynę reklamacji wraz z jej uzasadnieniem.
12.
Reklamacje złożone po terminie i reklamacje niespełniające warunków, o których mowa w ust. 11 nie
będą rozpatrywane.
13. Reklamacje związane z Konkursem rozstrzyga Organizator w terminie 14 dni
od daty wniesienia reklamacji. Decyzja
Organizatora rozstrzygająca reklamację jest ostateczna i
nie przysługuje od niej odwołanie.
§ 10.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Organizator Konkursu nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości przesłania przez Szkołę
zgłoszenia poprzez
formularz rejestracyjny, za brak możliwości przesłania przez Uczestnika
raportu pogodowego, za brak możliwości
przesłania przez Ucznia opracowanych prognoz pogody z
przyczyn nieleżących wyłącznie po stronie Organizatora.
2. Organizator zastrzega sobie możliwość
(uprawnienie) zmiany warunków Konkursu, a także wymaganych dokumentów i
oświadczeń. W razie
zmiany warunków lub terminów informacja o nich zostanie niezwłocznie zamieszczona na
stronie
internetowej Organizatora pod adresem meteo.imgw.pl/jednaplaneta.
3. Sądem właściwym
do rozstrzygania sporów jest sąd miejscowo właściwy ze względu na siedzibę Organizatora.
4.
Konkurs nie jest grą losową, loterią fantową, zakładem wzajemnym, loterią promocyjną, grą, której
wynik zależy od
przypadku ani żadną inną przewidzianą w ustawie z dnia 19 listopada 2009 roku o
grach hazardowych (Dz.U. z 2020, poz.
2094 ze zm.).
5. Dodatkowe informacje na temat Konkursu
można uzyskać przesyłając pytanie na adres email: content@imgw.pl.
Kontakt w sprawie Konkursu wyłącznie drogą mailową na adres: content@imgw.pl.